‘Je moet passie vinden in je werk’
Ken je die? Het is een cliché, maar het bevat een kern van waarheid en de reden daarvoor is simpel: als je geen voldoening haalt uit wat je werk, dan hou je het niet lang vol. Je hebt genoeg uitdagingen voor de boeg, dus het is belangrijk dat je aan het einde van de dag je werk leuk vindt. Misschien niet alles, maar wel de essentie. Alleen dan kun je doorgaan wanneer het even niet meezit.
Tip Numéro Cinq
- Pace yourself, but keep your focus -
Dat betekent dat je je zelf moet kunnen temperen, zonder op te geven. Zeker aan het begin ga je waarschijnlijk als een tierelier. Er valt genoeg te doen, je zit boordevol veel energie en heel veel is nog nog nieuw. Maar zoals je weet, is het opzetten van een label een marathon en geen sprint. Dus is het fut er een beetje uit, of heb je een momentje waarop je het even niet ziet zitten?
No problemo.
Neem gas terug, herlaad je accu, doe desnoods een tijdje iets totaal anders. Er komt veel op je af en je moet het af en toe van je af kunnen afzetten. (Zelfs iedere dag je favoriete maaltijd eten wordt op een gegeven moment iets teveel van het goede.) Het laatste dat je wil is dat je gedrevenheid verandert in een kluif waar je tegenop kijkt!
Maar behoud je focus!
Laat het momentum niet volledig verdwijnen (rust, roest). Je wilt niet dat je onderneming beetje-bij-beetje vervaagt. Dat wil namelijk nog wel eens voorkomen. Na een sterke (creatieve) start komen de minder ‘romantische’ zaken aan bod zoals administratie, btw, lastige klanten, etc. Daarnaast zal ja waarschijnlijk een deel van je initiële plannen moeten herzien, zodat je daar ook een deel je aandacht op moet vestigen. Het is dan niet vreemd als je even een dipje hebt (je zou zeker niet de eerste zijn).
Punt blijft: als je een sterk fundament hebt, dan kun je daarop voortborduren (‘good basics last forever’).
TLDR : temper jezelf, maar behoud je focus
De vorige keer: tip Numéro Quatre - Je merk staat centraal
TLDR - Deel I t/m Deel IV:
Part Un - never stop never stopping - richt je op de lange termijn - een sterk fundament leggen en je label opbouwen kost tijd - je bedrijfsstrategie zal je die tijd gunnen
Part Deux - van foutjes leer je, van fouten kom je in de problemen - omarm het leerproces, maar zorg ervoor dat je lang genoeg kunt meedraaien (tip Numéro Un) om waar nodig je bedrijfsformule aan te passen (tip Numéro Troi).
Part Trois - foutjes zijn leerzaam, fouten leiden tot problemen - je ondernemingsplan is gebaseerd op bepaalde aannames en die veranderen naarmate je meer ervaring en kennis opdoet - zorg dat je (ondernemings)formule meeverandert - ontwikkel die stap-voor-stap, totdat je een formule hebt die voor jou werkt - improvise > adapt > overcome
Part Quatre - je merk staat centraal en je collectie is daar een onderdeel van – zorg dat je je merk haarscherp in beeld krijgt -zonder een sterk merk is een unique selling point lastig te definiëren
Part Cinq - temper jezelf, maar behoud je focus