‘Je moet passie vinden in je werk’
Ken je die? Het is een cliché, maar het bevat een kern van waarheid en de reden daarvoor is simpel: als je geen voldoening haalt uit wat je doet, dan hou je het niet vol. Je hebt genoeg uitdagingen voor de boeg, dus het is belangrijk dat je aan het einde van de dag je werk leuk vindt. Misschien niet alles, maar wel de essentie. Alleen dan kun je doorgaan wanneer het even niet meezit.
Dat betekent dat je je zelf moet kunnen temperen, zonder op te geven. Zeker aan het begin ga je waarschijnlijk als een tierelier aan de slag. Er valt genoeg te doen, je zit boordevol veel energie en heel veel is nog nog nieuw. Maar zoals je weet, is het opzetten van een label een marathon en geen sprint. Dus is het fut er een beetje uit, of heb je een momentje waarop je het even niet ziet zitten?
No problemo.
Het vierde deel is kort, maar krachtig: het dient om het belang van je merk nog een keer te onderstrepen. Dit deel staat bij veel lezers beter bekend als ‘ja duuuh, denk je dat ik daar niet aan heb gedacht??’’.
Dus sorry dat we daar ook nog een keer op hameren..
In de vorige twee delen hebben we het gehad over het belang van een (ondernemings)strategie die gericht is op de lange termijn (Part Un) en waarom het klein houden van fouten een essentieel onderdeel daarvan is (Part Deux): je moet lang genoeg kunnen overleven om een sterk fundament te leggen waarop je verder kunt bouwen. Het oprichten van een label is in dat opzicht een beetje te vergelijken met een marathon: het is een lange race en je wilt niet direct na de start door een verkeerde schoenenkeuze je enkel kneuzen en uitvallen.
Maar hoe je het wendt of keert, fouten maken blijft een onvermijdbaar onderdeel van het leerproces (als je het je schoenen niet zijn, dan is het wel je broek). Niet leuk, maar het geeft je wel de kans om je ‘formule’ waar nodig net zo lang aan te passen en te verbeteren, totdat je iets hebt dat werkt voor jou.
In Part Trois gaan we daar verder op in.
De vorige keer hebben we het gehad over het belang van een strategie die gericht is op de lange termijn. Voor een succesvolle label heb je een sterk fundament nodig. Het neerleggen daarvan kost tijd, maar pas als je een gedegen basis hebt, kun je daarop verder bouwen. Daarvoor is vereist dat je in staat bent om tegenslagen te verwerken. Het overwinnen van obstakels behoort namelijk tot je kerntaken. Bezit je die eigenschap niet, dan houdt het feestje op nog voordat het begint!
In Part Deux gaan we in op wat zijn de gevolgen van een verkeerde inschatting?
Nou..? Nou??
Na lang wikken en wegen is het zover. Je hebt de knoop doorgehakt en gaat starten met je eigen modelabel! Je hebt een prachtig ontwerp, enorm veel inspiratie en genoeg inspiratie om met frisse moed aan je reis te beginnen. Aan een aantal zaken heb je waarschijnlijk al gedacht, zoals het schrijven van een ondernemingsplan, het eventueel vastleggen van je naam of merk, het uitwerken van je marketingstrategie en het produceren van je eerste items. Een goed begin is het halve werk.
So far, so good!
Nu komt het… na een paar maanden merk je dat sommige zaken niet helemaal gaan zoals gepland. Het aantal obstakels lijkt toe te nemen en je begint je misschien af te vragen of dat je er nog wel zin in hebt…