Een eigen modelabel oprichten: Part Quatre
Het vierde deel is kort, maar krachtig: het dient om het belang van je merk nog een keer te onderstrepen. Dit deel staat bij veel lezers beter bekend als ‘ja duuuh, denk je dat ik daar niet aan heb gedacht??’’.
Dus sorry dat we daar ook nog een keer op hameren.. (Leuk weetje: we laten het woord ‘merk’ 20 keer vallen in dit stukje.)
Tip Numéro Quatre
- Je Merk staat centraal (en niet je Product..) -
Het merk wordt - ondanks alle aandacht dat het krijgt - vaak toch niet helemaal goed begrepen. Het is sowieso een complex onderwerp, dus dat is op zich niet zo vreemd, maar een van de meest voorkomende misstappen is dat het merk nogal eens onbedoeld wordt benaderd als een soort ‘constructie’ die om een product of collectie heen hangt. Ontwerpers zijn dan geneigd om hun producten centraal te stellen en dan hun merk te zien als iets dat eromheen moet worden gebouwd.
De focus ligt daarmee vooral op het product: het is bijv. duurzaam, uniek, gemaakt in fabrieken waar arbeidsomstandigheden worden gerespecteerd, etc. Het is verleidelijk om dan te denken: ‘hiermee is mijn product onderscheidend, dát is mijn unique selling point, dus dáár ga ik mijn merk op baseren’. Bij deze benadering loop je alleen het risico dat je producten de inhoud van je merk bepalen, terwijl je merk je producten hun unieke draai geeft: je producten moeten aansluiten bij je merk en niet andersom.
Je kunt het zelfs zo zien: wat zou je uitstralen als je je producten niet kon promoten? Zouden mensen je eruit wetten te pikken, als ze niet bekend waren met je producten?
Hiermee willen we overigens niet zeggen dat deze benadering per definitie verkeerd is. Een en ander is afhankelijk van hoe je je merk gaat inkleden, maar een merk is veel meer dan alleen karaktervolle producten of collecties, die eventueel ook voldoen aan een bepaalde behoefte.
Je treedt bovendien met je merk naar buiten toe. Het is een weerspiegeling van je kijk op zaken, zoals wie je bent, wat je ‘visie’ is, waar je voor staat, etc. (vanuit marketingperspectief in ieder geval). Als je zelf nog geen goed beeld hebt van alle ins-en-outs van je merk, waaronder ook de minder sterke kanten, dan kun je die moeilijk kort en bondig naar anderen communiceren (probeer maar een goede elevator pitch te bedenken, zonder een goed beeld te hebben van je merk).
Tip: zorg dat je je merk haarscherp in beeld krijgt. Er zijn verschillende apps die je daarbij kunnen helpen. Primer van Google is een van onze favorieten. Het biedt gratis een groot aantal cursussen aan die je helpen bij het nadenken over je bedrijf, waaronder branding en marketing.
Je merk is daarnaast een belangrijk onderdeel van je formule (zie Part Trois). Het moet waar nodig steeds worden verbeterd en verfijnd. Je producten veranderen daarin mee. Als bijvoorbeeld het streven naar 100% duurzaamheid een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit is, dan zou het vreemd zijn als je vooral materialen gebruikt die alles behalve duurzaam zijn.
TLDR: je merk staat centraal en je collectie is daar een onderdeel van – zorg dat je je merk haarscherp in beeld krijgt - zo scherp dat je zelfs zonder product herkenbaar bent - zonder een sterk merk is een unique selling point lastig te definiëren
De volgende keer: tip Numéro Cinq - Pace yourself, but keep your focus
De vorige keer: Tip Numéro Troi - It’s all about The Formula