ZÈNUZI

View Original

Een eigen modelabel oprichten: Part Troi

In de vorige twee delen hebben we het gehad over het belang van een (ondernemings)strategie die gericht is op de lange termijn (Part Un) en waarom het klein houden van fouten een essentieel onderdeel daarvan is (Part Deux): je moet lang genoeg kunnen overleven om een sterk fundament te leggen waarop je verder kunt bouwen. Het oprichten van een label is in dat opzicht een beetje te vergelijken met een marathon: het is een lange race en je wilt niet direct na de start door een verkeerde schoenenkeuze je enkel kneuzen en uitvallen.

Maar hoe je het wendt of keert, fouten maken blijft een onvermijdbaar onderdeel van het leerproces (als je het je schoenen niet zijn, dan is het wel je broek). Niet leuk, maar het geeft je wel de kans om je ‘formule’ waar nodig net zo lang aan te passen en te verbeteren, totdat je iets hebt dat werkt voor jou.

In Part Trois gaan we daar verder op in.

Tip Numéro Troi
- It’s all about The Formula -

Mike Tyson staat niet bepaald bekend als fashionista (heb geduld met ons..), maar tenminste één van zijn citaten is keihard van toepassing op de modewereld: ‘Everybody has a plan until they get punched in the mouth.

Wow wow wow! Wat heeft dat in hemelsnaam met mij te maken..?

Nou… misschien meer dan je in eerste instantie zou denken.

Waarschijnlijk heb je een uitvoerig ondernemingsplan liggen (hmmm..?). Dat plan is cruciaal en dient als je uitgangspositie. Ondernemen - zeker in de mode-industrie - betekent echter ook aanpassen.

Je zult namelijk al gauw tot de ontdekking komen dat zaken in de regel anders gaan dan verwacht. Je initiële plannen zijn namelijk gebaseerd op bepaalde aannames. Niet alleen kunnen deze aannames veranderen, maar je zult ook tot de ontdekking komen dat je bepaalde zaken nog helemaal niet hebt uitgewerkt. Misschien waren die te gedetailleerd, of zijn ze helemaal niet bij je opgekomen bij het opstellen van je initiële plan (je kunt bijv. vrij uitvoerig je distributiekanalen omschrijven, maar het is erg lastig om daarin de interactie met iedere partij met wie je in aanraking gaat komen op te nemen).

Om dat te ondervangen, heb je - naast een flinke dosis doorzettingsvermogen - aanpassingsvermogen nodig. Je zult geleidelijk steeds beter ontdekken wat wel en wat niet werkt. Uiteindelijk moet je een formule vinden die bij jou past: stijl, tempo, niche, werkwijze, etc. Naarmate je meer kennis en ervaring opdoet zullen je inzichten daarover veranderen.

Een ander punt waar je mee te maken gaat krijgen zijn veranderende omstandigheden. Denk aan maatschappelijke opvattingen (bijv. duurzaamheid en gelijke kansen) of economische omstandigheden (welke gevolgen heeft de pandemie op de economie en wat betekent dat voor jouw prijzen. Zijn je prijspunten nog houdbaar of liggen er kansen?). Je moet daarop kunnen inspelen. Doe je dat niet dan vormen zulke veranderingen vooral risico’s, doe je dat wel, dan heb je vaker te maken met kansen.

TLDR: je ondernemingsplan is gebaseerd op bepaalde aannames, die veranderen naarmate je meer ervaring en kennis opdoet - zorg dat je (ondernemings)formule meeverandert - ontwikkel die stap-voor-stap, totdat je een formule hebt die voor jou werkt - improvise > adapt > overcome


De volgende keer: tip Numéro Quatre - Je merk staat centraal
De vorige keer: tip Numéro Trois - Foutje, bedankt!