ZÈNUZI

View Original

Een eigen modelabel oprichten: Part Un

Na lang wikken en wegen is het zover. Je hebt de knoop doorgehakt en gaat starten met je eigen modelabel! Je hebt een prachtig ontwerp, enorm veel inspiratie en genoeg energie om met frisse moed aan je reis te beginnen. Aan een aantal zaken heb je waarschijnlijk al gedacht, zoals het schrijven van een ondernemingsplan, het eventueel vastleggen van je naam of merk, het uitwerken van je marketingstrategie en het produceren van je eerste items. Een goed begin is het halve werk.

So far, so good!

Nu komt het… na een paar maanden merk je dat sommige zaken niet helemaal gaan zoals gepland. Het aantal obstakels lijkt toe te nemen en je begint je misschien af te vragen of dat je er nog wel zin in hebt…

Geen nood!

Dat overkomt namelijk bijna iedereen. Het belangrijkste is dat je goed om kunt gaan met uitdagingen die op de loer liggen.

Om je daarop alvast een beetje voor te bereiden, posten we hier de komende periode steeds een kort stukje ‘wijsheid’ (kuch..) met bijbehorende tip. We gaan in dit reeks niet in op de organisatorische en technische kanten van het zelf opzetten van een modelabel. Daar is al vrij uitvoerig over geschreven, zie bijv. dit artikel van FlandersDC of deze zesdelige HowTo van Fashion United. We richten ons met name op een aantal van de meest voorkomende praktische knelpunten waar je tegengaan kunt lopen.

In Part Un gaan we het hebben over het belang van een strategie die gericht is op de lange termijn. So read on!

Tip Numéro Un
- Survival is the name of the game -

Je kent ongetwijfeld de vele verhalen: ontwerpers die in korte tijd in populariteit exploderen, collecties die overnacht een internationale rage worden of schoenen die op Instagram worden ontdekt door Rihianna. Waar een stuk minder bij wordt stilgestaan, is dat veel van deze labels al jaren in ontwikkeling zijn en dat wij alleen het puntje van een lange reis meekrijgen.

Nu hoor ik je denken: ‘Maar wacht es ff... sommigen zijn toch echt pas begonnen hoor!’. Dat klopt, een enkeling is inderdaad wel heel snel doorgebroken, maar - en dit is een bittere pil om te slikken- zij hebben ook heel veel geluk gehad. ‘Ik heb de loterij gewonnen, jij kunt het ook!’ is alleen geen goed voorbeeld van een goede bedrijfsstrategie. Voor iedere label dat ‘overnacht’ wordt ontdekt, zijn er veel meer die het helaas niet redden.

De realiteit is dat het opbouwen van je label (behalve keihard werken) in de regel nu eenmaal tijd kost. Je label moet worden ontdekt door de juiste community, je moet een netwerk opbouwen en je moet je stempel drukken.

Dat komt niet zomaar aanwaaien!

Dus tip Numéro Un is simpelweg Survive! Je moet van de lange adem zijn. Ben je dat niet, dan loop je het risico dat je potentie niet waar te kunnen maken. Je hebt tijd nodig om een sterke basis te leggen en je formule waar nodig aan te passen. Dit brengt ons meteen bij tip Numéro Deux.

TLDR: never stop never stopping - richt je op de lange termijn - een sterk fundament leggen en je label opbouwen kost tijd - een bedrijfsstrategie gericht op de lange termijn zal je die tijd gunnen


De volgende keer: tip Numéro Deux - Foutje, bedankt!